Cinemascope vs ZoomIndledning:
Vi tager et hurtigt kig på hvad forskellen er ved brug af en anamorphic linse i forhold til brug af zoom i projektoren.
Cinema scope med linse: For at opnå det rigtige cinemascope billede kræver det en anamorphic linse, som monteres på projektoren som vil give maksimal ydelse og den ultimativ oplevelse. Der findes linsetyper som ikke skal flyttes når man skal se 16:9 og andre kræver enten at linsen flyttes manuelt eller automatisk.
Standard 16:9 letterbox billede på et cinemascope lærred.
Aktivere alle 1080 x 1920 pixels ved at vælge anamorphic i din projektor og udnytte hele hele panelet i projektoren.
Med en cinemascope linse monteret på projektoren udvider man billedet vandret og det giver mulighed for højere lysstyrke og fuld opløsning
Cinema scope med zoom: Mange producenter giver i dag mulighed for at gemme feks. 2.35:1, 2.39:1, 2.40:1 og 16:9 i linse hukommelsen. Men nogle projektors linse hukommelsen kan ikke altid huske den helt samme størrelse og position. Med zoom metoden mister man faktisk opløsning og det er typisk langsomt når der skiftes imellem billedeformater . Zoom bruger 25% FÆRRE pixels til at fylde 80% mere skærmareal og det giver reduceret lysstyrken og billedet kan se kornet ud.
Standard 16:9 letterbox billede
Det centrale billede viser ca 810 x 1920 pixels, det er mindre end FullHD opløsning som er 1080 x 1920, det er fordi de sorte letterbox bjælker i top og bund spilder 25% af opløsning ca 270 linjer. Når projektoren zoomer billedet ind så det fylder skærmen helt, bruger projektoren den lave opløsning til at fylde en større skærm og det giver reduceret lysstyrke og billedet kan se kornet ud.
De sorte letterbox bjælker ender med at ramme væggen over og under lærredet. Ud over at være temmelig distraherende vil undertekster og pop-up-menuen vises nu på væggen. Der findes dog nogle blu-ray afspiller der har mulighed for at flytte teksterne op i billedet. |