|
The Warriors UHD 4K blu-ray anmeldelse
Anmeldelse skrevet af Morten Stjernholm
(DK udgave)
Spilletid: 1 time og 34 minutter
Lyd: Dolby True HD 5.1
Undertekster: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk, Engelsk
Aspect Ration: 4K - 1.85:1
HDR: HDR10, Dolby Vision
UHD Blu-ray udgivelsesdato: 15. december 2025
Distributør: SF Studios / Paramount Pictures
Antal disk: 1 = 1 x UHD 4K blu-ray
Genre: Action, samfundskommentar
Biograf premiere: 6. juli 1979
Instruktør: Walter Hill
Manuskript: David Shaber, Walter Hill Producere: Lawrence Gordon, Frank Marshall, Joel Silver
Fotograf: Andrew Laszlo
Klip: Freeman A. Davies, David Holden, Susan E. Morse, Billy Weber
Musik: Barry De Vorzon
Skuespiller:
Michael Beck som Swan James Remar som Ajax Dorsey Wright som Cleon Brian Tyler som Snow David Harris som Cochise Tom McKitterick som Cowboy Marcelino Sánchez som Rembrandt(as Marcelino Sanchez)
Beskrivelse: Filmfans WILL DIGG IT!
Billedet er ikke et screen shot fra UHD blu-ray
The Warriors (1979) er en af de sjældne film, hvor kultstatus ikke er et tilfælde, men resultatet af et helt præcist kulturelt øjeblik, æstetisk mod og en instruktør, der turde stole på stemningen frem for forklaring.
Walter Hills film ramte New York på et tidspunkt, hvor byen både var i forfald og i gang med at genopfinde sig selv. Slut-70’ernes New York var bankerot, farlig, mytologiseret og rå på samme tid. Det, The Warriors gør, er at indfange følelsen af urban tribalisme uden at udgive sig for at være realistisk dokumentation. Det er ikke en sociologisk analyse af bander. Det er en moderne myte, fortalt på virkelige gader.
Historien er næsten asketisk i sin enkelhed. Ét crew bliver fejlagtigt anklaget for mord og må krydse hele byen på én nat, mens alle andre bander jager dem. Netop enkelheden er pointen. Hill barberede bevidst fortællingen ned til noget, der minder mere om en antik heltesaga end et kriminaldrama. Inspirationen fra Xenophons Anabasis er tydelig. En gruppe skal hjem. Alt andet er prøvelser, ritualer og konfrontationer.
Den mytiske struktur gør, at banderne fungerer som symboler snarere end klassiske karakterer. Hver bande er en visuel idé. Baseball Furies. Turnbull ACs. The Orphans. The Warriors selv. Overdrivelsen er ikke en fejl, men en bevidst strategi. Det er præcis derfor, filmen senere fik så stor betydning for hiphopkulturen. Hiphop var fra starten ikke bare musik, men identitet, territorium, stil og kropssprog. The Warriors forstår det instinktivt. Tøj betyder noget. Farver betyder noget. Navne betyder noget. Måden, man bevæger sig på, betyder noget.
Filmen balancerer konstant mellem tegneserie og virkelighed. Byen er ægte. Rigtige metrostationer, rigtige gader, ægte forfald. Men banderne er stiliserede, næsten rituelle. Netop den spænding gør filmen tidløs og er årsagen til, at den blev et referencepunkt for graffiti, breakdance, street fashion og senere rapkultur. Filmen forklarer ikke denne verden. Den præsenterer den. Det er et afgørende valg.
Musikken spiller en central rolle. Barry De Vorzons score blander funk, tidlige elektroniske elementer og urbane rytmer på en måde, der føles forud for sin tid. Det er ikke traditionel Hollywood-scoring, og det er heller ikke ren blaxploitation. Det er natlig stemning, puls og bevægelse. Musikken føles som en forlængelse af byen selv, som en konstant drivkraft gennem nattens rejse. Den æstetik ligger meget tæt på det, hiphop senere kom til at handle om: beat, gentagelse og attitude.
Filmens voldsomme modtagelse ved premieren er en del af dens DNA. Moral Panik og frygt for, hvad filmen kunne “sætte i gang”, var tæt på at knække den. Ironisk nok gjorde det kun filmen stærkere. Den blev stemplet som farlig, og farlighed gav autenticitet. Over tid blev det tydeligt, at der ikke var tale om glorificering, men om konsekvent stilisering.
Set filmisk er Walter Hills tilbageholdenhed en af filmens største styrker. Dialogen er minimal. Karakterernes baggrund er næsten fraværende. Skuespillet er fysisk frem for psykologisk. Det virker dog som et bevidst fravalg, - geografi og rytme som bærende fortælling. Det spejler hiphoppens tidlige år, hvor udtryk kom gennem kroppe, vægge og lyd før ord.
The Warriors er ikke en fejlfri film. Nogle præstationer svinger, og enkelte scener balancerer på kanten af det teatralske. Men netop disse ujævnheder er en del af filmens identitet. Den fungerer, fordi den er kompromisløs i sit eget univers. Accepterer man byen som en mytisk nattom kampplads, falder alt på plads.
Mere end 40 år senere lever The Warriors videre, fordi den indfangede et øjeblik før hiphop blev kommercialiseret, før bander blev reduceret til statistik, og før byer blev poleret til branding. Det er en film om tilhørsforhold, eksil og overlevelse fortalt gennem stilens sprog. Derfor bliver den stadig genopdaget, citeret, samplet og refereret. Ikke som nostalgi, men som et fundament.
I denne udgave ser den bedre ud end nogensinde, et must for fans!
I can dig it!
Den nordiske release af Warriors er baseret på Paramounts officielle 4K master, og den ser fremragende ud, uden at halvfjerdser æstetikken er ødelagt. Jeg synes dog, at de er gået lidt for hårdt til HDR gradingen Sortniveauerne er til tider for meget, og bliver på bekostning af skygge detaljer, og højlyset i de mange nat scener i byens skumle gader, bliver også lige en tand for meget. Vi har en flot detaljegrad. Alt i alt en virkelig flot master med et stærkt visuelt punch, der gør filmen til en helt ny oplevelse.

På denne nordiske udgivelse, lader det til at vi kun får det 5.1 lydmix der blev lavet til 2005 Ultimate Director’s Cut, der er et gennemarbejdet upmix af 2.0 sporet. Det er ærgeligt, da amerikanerne får både det originale monospor (for den helt autentiske oplevelse), stereo sporet samt et nyt Dolby Atmos mix. Det er et udmærket mix, med respekt for original sporet, hvor især musik scoren får lidt mere plads.Trist er det dog for filmentusiasten at se, at man ikke synes at Nordic release også fortjener denne behandling.
Til min store overraskelse er den nordiske udgave også helt tynd uden nogen form for ekstra materiale! Ingen yderligere kommentarer.
Set/hørt på: Billede: JVC DLA-N7 Lyd: M&K S-300 system, Lyngdorf SDA-2400, NAD M27, Lyngdorf MP60 2.1 surround processor. Afspiller: Oppo UHD 205, lydspor: DOLBY TrueHD 5.1
Tak til SF Studios / Paramount Pictures
Anmeldelse skrevet december 2025
Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser
|