Crawl UHD 4K blu-ray anmeldelse

 
Crawl UHD 4K blu-ray anmeldelse

Anmeldelse skrevet af Rasmus Jensen
Crawl UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
(DK udgave)
Spilletid: 1 time og 28 minutter
Lyd: DTS-HD Master Audio 7.1
Undertekster: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk
Aspect Ration: 4K - 2.39:1
HDR: HDR10 / Dolby Vision

UHD Blu-ray udgivelsesdato: 24. oktober 2022
Distributør: SF Studios / Paramount
Antal disk: 2  = UHD 4K blu-ray +  Blu-ray 

Genre: Thriller, Gyser
Biograf premiere: 22. august 2019
 
Instruktør: Alexandre Aja
Manuskript: Michael Rasmussen, Shawn Rasmussen
Producere: bl.a. Sam Raimi, Alexandre Aja, Justin Bursch
Fotograf: Maxime Alexandre
Klip: Elliot Greenberg
Musik: Max Aruj, Steffen Thum
 
Skuespiller:
Kaya Scodelario som Haley
Barry Pepper som Dave
Morfydd Clark som Beth
Ross Anderson som Wayne
Jose Palma som Pete
 
Beskrivelse: 
I gyseren Crawl må konkurrencesvømmeren Haley under en kategori 5 orkan i anmarch tage ind i orkanens øje for at finde sin far, som hun ikke kan komme i kontakt med. Hun finder ham hårdt såret og bevidstløs i kælderen i familiens gamle hus i Floridas sumpområder. Under et forsøg på at redde ham ud af kælderen overraskes hun af en kæmpestor alligator, som spærrer udgangen og angriber dem begge. Hun får faderen i sikkerhed, men befinder sig stadigvæk i kælderen og nu starter en desperat kamp mod alligatoren og for at komme ud af den mørke og klaustrofobiske kælder inden orkanen får vandstanden til at stige så meget, at de begge drukner.
 
Crawl UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
Tilbage i januar 2020 anmeldte vi her på Biojensen Crawl på blu-ray, nu er filmen dog kommet på 4K så vi tager igen et kig på alligatorerne i kælderen og vurderer filmens kvaliteter på det nye format. Instruktøren Alexandre Aja har siden debutfilmen Switchblade Romance vist at være lige et øksehug skarpere end mange af sine konkurrenter. Både med det voldsomt brutale filmiske overgreb der var remaket af The Hills Have Eyes og hans humoristiske og ekstremt blodige remake af Piranha 3D har Aja for længst bevist at han mestrer både spænding og gys.

Konkurrencesvømmeren Haley Keller har et anstrengt forhold til sin far, men da hendes søster ringer hende op og fortæller, at en orkan har kurs mod deres fars hus i Florida, og at hun ikke kan få fat i ham, kører Haley afsted for at hente ham. Hun finder ham bevidstløs i krybekælderen, men da hun forsøger at få ham ud, spærrer en stor alligator udvejen, mens uvejret tager til, og vandet fosser ind. Ud over at udnytte en helt naturlig frygt for store, sultne, vandede reptiler med syleskarpe bisser, så benytter Crawl sig også af klaustrofobien som sekundært skræmmemiddel. Ikke kun den klaustrofobi som nogle mennesker oplever ved at dukke hovedet under vand, men især ved at være spærret inde i små, snævre rum, i dette tilfælde i selskab med førnævnte vilde alligatorer.

Med sin gode brug af setups og payoffs går Crawl fint i spænd med producent Sam Raimis andre små genreperler som Don’t Breathe og remaket af Raimis egen Evil Dead, uden dog at nå helt op på siden af Raimis egne mesterstykke som instruktør. Raimis hånd fornemmes også i pinslen af hovedrolleindehaverne, der må have tilbragt ulidelige mængder tid i vandtanke, og i det kække valg af slutsang.

Alexandre Aja lader aldrig de computeranimerede øgler blive for fjollede og er ikke bange for at lade sine karakterer lide den slags kropslige overlast, man må forvente af en krybekælder fyldt med alligatorer. Ud over at dræberdyrene er godt lavet, så skal der også lyde en hyldest til filmens scenografer og øvrige effektfolk. De meget intense scener hvor seeren oplever huset, som langt størstedelen af filmen foregår i, blive flået fra hinanden og blive smadret af vind og vejr overbeviser ligeså.

Der er nok ikke ligefrem en Oscar i vente, men konflikten mellem far og datter er nuanceret og troværdig. Lidt vel melodramatisk bliver det til tider, men når omdrejningspunktet er spænding, og tiden er knap, er der ikke megen plads til subtile øjeblikke. Crawls 88 minutter er, ligesom Ajas i andre film, med andre ord virkelig intense.

En solid mængde blod og masser af spænding holder én på kanten af sædet fra start til slut.
 
Crawl UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
Filmen bliver leveret i et 2.39:1 2160p/H.265 HEVC transfer, som er flot behandlet på denne UHD udgivelse. Det er det samme 4K transfer som man har kunnet se på streamingtjenesterne siden filmen udkom, hvor fordelen på en fysisk udgivelse selvfølgelig er den højere bitrate. Der er ikke en finger at sætte på den visuelle del. Farveskemaet er konstant en anelse mørkt, men dog stadig dejlig varme og husets mange forskellige rum og de forskellige alligatorer står godt på skærmen og med en flot detaljegrad. I det hele taget er alle farverne meget klare og tydelige hvor også den nævnte sorte får lov til at have en god dybde. Førnævnte detaljegrad er god, hvor ar, sår og andre makaberheder tydeligt kan ses og sekvenserne med alligatorerne bliver leveret med masse af visuel pondus. I det hele taget er jeg positivt overrasket over CGI-dyrene som er rigtig flotte og ikke ser kunstige ud, men det er nok også nemmere at lave en hård overflade som en alligator har kontra løverne i f.eks. den højaktuelle Beast som er meget kunstige. Det er dog tilføjelsen af Dolby Vision og HDR som gør det helt store kontra blu-ray udgivelsen, det hele står lige det skarpere i de mørke scener og i skyggerne. Selv om filmen originalt er skudt i 3.5k og efterbehandlet til 4K er det ikke noget man ser.
 
Crawl kommer med et lækkert DTS-HD Master Audio 7.1 så ingen opgradering til Atmos eller DTS:X men det gør faktisk ikke det store da lydsporet er knaldhamrende godt. På denne udgivelse bliver der virkelig gjort brug af alle de højttalere som skulle være sat til ens system. Der er virkelig kælet for øregangene. Alle kanalerne bliver brugt, både for og bag, og subwooferen får virkelig lov til at sparke fra sig i de mange alligatorscener. Udgivelsen formår at gøre plads til både tale og baggrundsmusik, også uden den ene går ud over den anden. Jeg hørte ikke nogen forvrængninger eller overstyringer af lyden selv ved en høj lydstyrke, som denne film jo skal høres på. Det hele virker yderst kontrolleret og tilpas og man forkæles af en masse retningsbestemte lyde.
 
 

Tak til SF Studios / Paramount

Anmeldelse skrevet oktober 2022

Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser