Ambulance UHD 4K blu-ray anmeldelse

 
Ambulance UHD 4K blu-ray anmeldelse

Anmeldelse skrevet af Morten Stjernholm
Ambulancen UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
(Nordiske udgave)
Spilletid: 2 timer og 6 minutter
Lyd: Dolby Atmos
Undertekster: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk
Aspect Ration: 2.35:1
HDR: HDR10

UHD Blu-ray udgivelsesdato: 8. august 2022
Distributør: SF Studios / Universal
Antal disk: 2  = UHD 4K blu-ray +  Blu-ray 

Genre: Drama, Krimi, Action
Biograf premiere: 24. marts 2022
 
Instruktør: Michael Bay
Manuskript: Chris Fedak
Producere: B.la. Michael Bay, Ian Bryce, Rene Ezra
Fotograf: Roberto De Angelis
Klip: Doug Brandt, Pietro Scalia, Calvin Wimmer
Musik: Lorne Balfe
 
Skuespiller:
Jake Gyllenhaal som Danny Sharp
Yahya Abdul-Mateen II som Will Sharp
Eiza González som Cam Thompson (as Eiza Gonzalez)
Garret Dillahunt som Captain Monroe
Keir O'Donnell som FBI Agent Anson Clark
Jackson White som Officer Zach
Olivia Stambouliah som Lieutenant Dzaghig
 
Beskrivelse: 
Det vildeste action trip baseret på en dansk ide - udsættes for 100% “Michael Bay-hed” OG DET HOLDER MAX!
 
Ambulancen UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
I 2005 fik vi den temmeligt originale actionfilm “Ambulancen” skrevet & instrueret af Laurits Munch-Petersen om de to brødre Tim & Frank der for at kunne betale for deres mors behandling for kræft, røver en bank og ender med at stjæle en ambulance med en døende patient og en stakkels sygeplejerske i…
Herfra et setup der tilsat store mængder dansk humor, bliver en underholdende action historie trods filmens ganske lille budget.

Setuppet er altså ganske originalt, og tiggede nærmest om en amerikansk udgave, hvilket nu er landet i bedste kvalitet til hjemmebiografen.

Det sker efter semi “lunkne” anmeldelser i biografen, hvor DR`s “woke” anmelder b.la skrev: “det et er filmisk vanvidskørsel, men også underholdende på en fuldstændig sindssyg måde, der bare kræver, at du lader være med at tænke på, at du har en hjerne …”

Det er fuldstændigt rigtigt, men det er også PRÆCIS det, der er det fedeste ved denne nye udgave, der har fået den HELT store hollywood omskrivning og polering, startende med en udmærket og lynhurtig karakteropbygning, hvor vores hårdtpressede “wanna be the good guy” helt Will (Yahya Abdul-Mateen ll) har en kræftsyg hustru, en baby og et forsikringsselskab der ikke vil finansiere den eneste behandling der giver håb for hendes overlevelse.

Da han opsøger sin bror Danny (intenst spillet af Jake Gyllenhaal) for at låne 200.000 dollars, rulles han ind i broderens forestående enorme bankrøveri der selvfølgelig går helt galt.

Intet af det holder på nogen måde i logiske termer, men alle hovedpersonerne (der naturligvis er 100% køns & race normeret afstemt på betagende vis) er dygtigt karakter opbygget i det amerikanske screenplay af Chris Fedak, hvilket gjorde mig mere engageret end jeg normalt ville være, godt hjulpet af fremragende skuespil og den altafgørende… Michael Bay faktor og et budget på en kvart milliard kroner!

Instruktør Michael Bay er formentlig den største action instruktør på planeten, kendt for at løfte barren for det mulige på hver eneste produktion, med et fantastisk øje for det visuelt fede. (Snup f.eks lige de første 25 minutter af Netflix filmen “6 underground” hvis du er ny til Michael Bay…).

Det betyder naturligvis at filmen er proppet med det nyeste og ondeste hardware, hårdt pumpede køretøjer, skarpe skuespillere i deres livs form, alle arketyperne og det vildeste, udfordrende, cinematiske lyd og kameraarbejde. B.la benyttes racer droner for første gang som film droner til at skabe sindsygt fede skud der ikke er set før.

Michael Bay står for visuel perfektion & “larger than life” action, intensitet & timing på et så højt niveau - at du skal være død for ikke at blive begejsret på den drengerøvsagtige fede måde, der sjældent opleves så gennemført som her.
 
Det hele krydres med et sjældent set Los Angeles som baggrund, rappe “oneliners”, gale øjeblikke, ubeskrivelig tåbelig “may-hem” af smadrede politibiler og unødvendige situationer, mens den latinamerikanske skønhed af en paramediciner med perfekt makeup bag i bilen (spillet af den underskønne Eiza González som du har set i b.la “Baby Driver” og “Bloodshot” (tidligere anmeldt her på biojensen), klarer at holde en mand med en kugle i milten i live, mens den 600 HK stærke, 7.5 tons store falck ambulance kører sidelæns og skydes på. Yes! I LOVE IT!

Var det ikke for Michael Bays måde ikke at give et fuck på, og stå ved det visuelt fede med humoren og det selvironiske i behold (lært af den danske udgave vil jeg tro), ville det være en kæmpe fiasko, - men de stærke skuespiller karakterer og det tilstrækkeligt gale plot, kombineret med en absolut perfekt elite-teknisk eksekvering i lyd og billede, gør den amerikanske version af “ambulancen” en underholdende cocktail, der samtidig er helt fri for lycra klædte superhelte!

Samtidig formår det nye manuskript at retfærdigheden sker fyldest, og vi får hyldet både det dumme og det gode i mennesket. Det hele bæres hjem af “Michael Bay-heden” sammen med især Jake Gyllenhaals super intense karakter, der gør alle de langt ude dumme ting mere troværdige.

Din anmelder giver “ambulance” begge thumbs up, og parkerer glædeligt hjernen uden for døren, mens jeg mindes på hvad det er film kan. Jeg snuppede naturligvis også et gensyn med den danske udgave fra 2005, der på smukkeste vis viser hvordan ideen også kan eksekveres til stor underholdende effekt for hvad Michael Bays assistent får i løn på et par og firs minutter, danish style :-) 

Ambulancen anno 2022 på UHD bluray hører efter min mening hjemme i enhver filmelsker samling og er også klart biojensen DEMOVÆRDIG!.
 
Ambulancen UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
Skudt digitalt i 6 og 8K, behandlet efter alle kunstens regler og afsluttet i en 4K master, er Ambulance absolut øjenguf med Michael Bays sædvanlige sans for farver og den visuelle framing og timing. Der er ikke en finger at sætte på UHD diskens encode der står sprødt og lækkert, uden at dyrke en overdreven skarphed, men derimod et meget filmisk look på trods af den digitale kilde. Der er (heldigvis) ikke tilsat film grain, og jeg synes især at denne film er god til at vise, at den filmiske følelse kan opnås på anden vis, f.eks ved hjælp af et tilpas håndholdt look. Jeg A/B sammenlignede UHD og Bluray diskene (der i øvrigt er identiske indholdsmæssigt!) og der er et meget stort løft i den oplevede kvalitet på UHD disken. Det er bare dygtigt lavet og bliver ikke meget bedre end dette på UHD disk.
 
Lydsiden er et fremragende Dolby Atmos mix, igen med perfekt balance. Dialogen er fri og u-presset og der er en eminent forståelse for at formidle alle de følelsesmæssige nuancer, med hånden på gashåndtaget alle de rette steder. Action sekvenserne er et mylder af perfekt placerede effekter, LFE (Low Frequency Effects) i subwooferne. Der er nærmest ikke et skud der ikke er underbygget med LFE. ATMOS elementet benyttes flittigt til både effekter og separate musik elementer, der panoreres livligt og til stor effekt. Der er ingen biler der ikke har en buldrende V8 motor i denne film og intensiteten styres virkelig dygtigt på en måde hvor det næsten ikke bliver mere cinematisk og tilpas dynamisk.

Det er et A++ soundtrack fra de bedste folk , der er gjort stort og pompøst, men med fremragende dømmekraft og balance, der gør at soundtracket virkelig tjener historien og intensiteten, uden at virke fjollet.

Skal man være krakilsk, kunne jeg godt savne lidt mere helikopter action i top kanalerne når passende.
 
Både bluray og UHD disken indeholder fint “rygklapper” ekstramateriale der giver et indblik i optagelserne, men desværre uden interviews med Michael Bay eller kig på post produktionen).
 
Set/hørt på:
Billede: LG 77” CX OLED TV i Dolby Vision
Lyd: M&K S-300 (LCR) S-300T (LS/RS) MP300 (SBL/SBR), (nyhed!) IW150T (4xHEIGHT).2 x X12 subwoofere (LFE) Lyngdorf SDA-2400, NAD M27, Lyngdorf MP60 surround processor.

Afspiller: Oppo UHD 205, lydspor: Dolby ATMOS
 

Tak til SF Studios / Universal

Anmeldelse skrevet august 2022

Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser