Last Night in Soho UHD 4K blu-ray anmeldelse

 
Last Night in Soho UHD 4K blu-ray anmeldelse

Anmeldelse skrevet af Morten Stjernholm
Last Night in Soho UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
(DK udgave)
Spilletid: 1 time og 46 minutter
Lyd: Dolby TrueHD ATMOS
Undertekster: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk.
Aspect Ration: 4K - 2.39:1
 
UHD Blu-ray udgivelsesdato: 11. april 2022
Distributør: SF Studios / Univesal
Antal disk: 2 = UHD 4K blu-ray + Blu-ray 

Genre: Drama, Thriller, Horror
Biograf premiere: 25. november 2021
 
Instruktør: Edgar Wright
Manuskript: Edgar Wright,Krysty Wilson-Cairns
Producere: B.la Daniel Battsek,Tim Bevan,James Biddle
Fotograf: Chung-hoon Chung
Klip: Paul Machliss
Musik: Steven Price
 
Skuespiller:
Thomasin McKenzie som Eloise
Aimee Cassettari som Eloise's Mother (as Amieé Cassettari)
Tushingham som Peggy
Michael Ajao som John
Synnove Karlsen som Jocasta (as Synnøve Karlsen)
Jessie Mei Li som Lara
Terence Stamp som Silver Haired Gentleman
 
Beskrivelse: 
Originalt, intenst Thriller mysterie placeret i en visuel fest i mellem to tidsaldre.
 
Last Night in Soho UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
WOW! Edgar Wright bringer os her en drømmende, syret spøgelseshistorie, der i høj grad hylder en film som f.eks Suspiria sammen med andre film klassikere fra 60'erne og 70'erne.

Last night in SOHO er historien om Eloise, en ung aspirerende modedesigner, en stille pige med særlige evner, der rejser til London fra provinsen. Hun er på mystisk vis i stand til at springe i mellem to tidsaldre, og befinder sig hver nat i tressernes london, hvor hun møder en blændende aspirerende sangerinde, der udnyttes til prostitution af det, hun troede skulle være hendes manager (spillet mesterligt at den tårnhøje Matt Smith, der gør det suverænt som røvhullet “jack”). Hendes syner bliver mørkere og mørkere, som om at hendes lejlighed har oplevet noget grusomt… Glamouren er bestemt ikke alt, den ser ud til at være, og fortidens drømme bliver stille og roligt til et herligt mareridt.

Det er skønne Thomaszin Mckenzie (JoJo Rabbit, Old, The power of the dog) der spiller rollen som den forsigtige Eloise overfor Anya Taylor-Joy som hendes fængslende spejlbillede “Sandie” i fortiden. Det er en saftig kombination der bare fungerer på lærredet.

Musik og lyddesign har en kæmpe rolle i filmen, der tager sig på en musikalsk rejse i det hippe musikunivers i halvtredsernes mode smarte London. Sangene er dog ikke nærmest deres egne karakterer som de var i instruktørens film “Baby Driver”:

Filmen blev den britiske skuespiller Diane Rigg`s der spiller udlejeren “Miss Collins” sidste præstation. Hun døde efter optagelserne var afsluttet. Filmen er derfor dedikeret til hende.

Det spændende plot, der langsomt vikles ud, den farverige, legende, elegante u-anstrengte visuelle stil, klipning og timing der bare er en fryd for øje og øre, kombineret med det der for mig må være årets bedste lydspor, gør Last night in SOHO til en fest i hjemmebiografen. Det er en film med en meget elegant rytme, der ultimativt bliver til en herlig, original oplevelse, en af de sjældne friske pust der fortjener en plads i enhver filmsamling!
 
Last Night in Soho UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
Last Night in Soho er vist måde skudt digitalt og på 35 mm og behandlet i 2K.
Det er en meget spændstig farvepalette vi præsenteres for, der gør virkelig god brug af HDR på UHD disken. Ingen kompressions artefakter spores. Filmens look er generelt lidt “blødt”, og man har derfor ikke nogen særlig ekstra opløsning at spore på UHD disken. Det er HDR præsentationen der gør den store forskel her.
 
Hvor skal man starte? Edgar Wright! Dette må være det bedste Dolby Atmos lydspor jeg har lagt ører til i meget lang tid. Det første tegn på at der er tale om et saftigt et af slagsen er afspilnings niveauet. Der skal skrues op til rigtigt referenceniveau, før at dialogen er tilpas. Dette efterlader et væsentligt større dynamisk område end mange af de andre udgivelser vi ser, der er “pumpet” noget så forfærdeligt, med en flad og uinspirerende lydside som resultat. De mange intense scener er dygtigt balancerede, og lyddesignerne har virkelig udnyttet dolby atmos formatet til totalt at omslutte seeren i filmen. Musikken er trukket helt ud i rummet, dygtigt designede intense effekter og stemmer svirrer omkring dig, der er overraskende panoreringer, en solid brug af LFE når passende o.s.v. Det er en film, der virkelig forstår at bruge lyden, men aldrig til et punkt hvor at det ikke er på filmens præmisser. Samtidig er lydmixet luftigt og dynamisk. Ganske enkelt, et pragteksemplar af en demo værdig dolby atmos lydside der ikke bare er bulder, eksplosioner og skud. Lydsiden er HELDIGVIS også at finde også på den almindelige Blu-ray disk. Tak for det! Det ville være så synd, hvis denne lydside ikke altid er en del af filmen.
 
Vi forkæles med en herlig gang ekstra materiale der er tilstede på begge diske. Det er godt arbejde fra Universial, der giver rig mulighed for at udforske filmen yderligere.Desværre er der ikke baggrunds interviews med filmens lyddesignere, der ellers fortjener stående applaus for arbejdet på denne film.
 
Set/hørt på:
Billede: LG CX 77” OLED og JVC N7 Projektor
Lyd: M&K S-300 (LCR) S-300T (LS/RS) MP300 (SBL/SBR), IW150T (4xHEIGHT). 2x X12 subwoofere (LFE) Lyngdorf SDA-2400, NAD M27, , Lyngdorf MP60 surround processor.
Afspiller: Oppo UHD 205, lydspor: Dolby TrueHD ATMOS
 

Tak til SF Studios / Universal

Anmeldelse skrevet april 2022

Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser