Anmeldelse skrevet af Rasmus Krarup

John Cho som Sulu
Benedict Cumberbatch som Khan
Anton Yelchin som Chekov
Bruce Greenwood som Pike
Peter Weller som Marcus
Alice Eve som Carol

Star Trek-franchisen har igennem tidens løb leveret solide underholdningsøjeblikke på det store lærred og i diverse tv-serier. J.J. Abrams beviste i 2009, at franchisen stadig havde nogle fantastiske øjeblikke i sig, og nu er toeren kommet på banen. Man skulle ikke tro at etterens fornemme opbygning kunne overgås, men Abrams har faktisk formået at levere en mindst lige så god efterfølger – måske faktisk bedre!

Anmeldelse:
Vi følger besætningen på Enterprise under en udforskningsrejse på et af de fjerneste hjørner i universet, indtil de pludselig får besked om et kæmpestort terrorangreb på deres egen organisation tilbage på jorden. Truslen kommer fra inde i deres eget netværk, og sporene ender ved den mystiske Khan, som er fast besluttet på at bringe flåden til undergang. Nu er det op til Kaptajn Kirk og hans besætning at stå ansigt til ansigt med den største trussel, de nogensinde har stået overfor, og med et faretruende forhold til den krigeriske race af Klingoner, er hele universet på vippen til krig og ødelæggelse.

Handlingen springer lige ind i den hektiske strømning af ukendte fremtidsforestillinger, og man bliver grebet af underholdningen fra første sekund. Der er ikke sparet på visuelle effekter såvel som realistiske fremstillinger af aspekter af de ydre rum, hvilket heldigvis er et unikt kendetegn ved Abrams sci-fi-film. Effekterne er gennemtænkte og fremstår virkelig veludførte – især besætningens rumskib, de rødmossede områder på den ukendte planet, Nibiru, og ikke mindst de fantastisk flotte eksplosioner, rumgeværer samt det unikke særpræg i Star Trek-universet. Into Darkness er alt, hvad de tre nyeste Star Wars-film kunne have været, da denne film er en perfekt afmålt cocktail af nyskabende elementer og klassiske retro-aspekter. Filmen har alt fra de gamle dragter, en original Spock og ikoniske stereotyper til nyere visuelle muligheder, historier og plottwists.

Abrams leger med kameraet hele filmen igennem med en masse filmiske overgange, banebrydende effekter og ikke mindst et allerhelvedes velfungerende lydsystem. Selv folk som ikke har haft det helt store kendskab til de tidligere film og serier i franchisen bliver tryllebundet af den djævelsk gennemtænkte handling, som suger seeren til skærmen og drager os med ud på en formidabel rejse i det ydre rum.

Handlingen er alt, hvad man kunne forvente af en Star Trek-film, og med det opfindsomme plot bliver oplevelsen utroligt nervepirrende og man sidder nærmest ude på kanten af stolen allerede efter de første 10 minutter. Filmen løber af stablen som en gigantisk blockbuster, der skyder tunge skyts i alle retninger og leverer 100 procent underholdning på trods af franchisens tidligere pompøse ry – man frygtede at genskabelsen i 2009 blot var et heldigt skud, men vi blev heldigvis alle sammen klogere. J.J. Abrams har for alvor gjort sig til en af de mest interessante instruktører i Hollywood lige for tiden, og med sin anden kæmpesucces i Star Trek-fornyelsen kan man kun vente utålmodigt på hans næste projekter.

Film: 5 af 6

Billede:
Billedsiden præsenteres i et MPEG-4 AVC 1080p 2.40:1 aspect ratio, hvilket fungerer helt igennem fantastisk. landskabet og personerne er helt igennem veludførte, hvilket giver et realistisk præg over de vidtrækkende tidsrejser. Sci-fi-delen er banebrydende og visuelt fantastisk, specielt de nye koncepter i rumskibe, transportfartøjer og bydele. Billederne glider af sted i et glidende tempo, som fornemt bevæger sig i gennem tidsaldrene uden at man tænker, at filmen hakker af sted. Billedet er krystalklart og dybden skaber en helt ny atmosfære i omgivelserne. Detaljerne er nøje gennemarbejdet og billedet virker sammenhængende på trods af den kaotiske handling. Samlet set er billedsiden helt igennem fantastisk og giver den rette visuelle professionalitet til den underholdende efterfølger.

Billede: 6 af 6

Lyd:
Lydsiden er mindst lige så imponerende som billedsiden! Underlægningsmusikken er med til at skabe den helt rigtige stemning til tidsalderen, og tempoet på musikken skifter præcis efter det handlingsmæssige niveau. Der er en fornem balance mellem diskanten og basdelen, som får filmen til at drøne af sted non-stop i 2 timer. Lydeffekterne er desuden også med til at gøre filmen underholdende fra start til slut, så man ikke midt inde i handlingen kører surt i konceptet. Der er slet ikke nogen form for interferens på lydredigeringen, og ligesom billedet formår lydsiden at glide af sted uden nogen former for forstyrrelser. Hele oplevelsens succes er steget til nye højder på grund af den visuelle og lydmæssige del. Det fornemme sammenspil mellem lydsiden og billedsiden bærer virkelig frugt og hele den utroligt underholdende handling bliver dobbelt så imponerende og medrivende end nogensinde.

Lyd: 6 af 6

Ekstramateriale:
Her bliver man tilbudt en masse forskellige dokumentarer, som går i dybden med skabelsen af de hæsblæsende, visuelle effekter og desuden en gennemgang af, hvordan de formåede at skabe den utroligt livagtige planet i starten af filmen. Derudover kommer man tættere på Abrams udgave af de klassiske Klingon-skurke, samt en mulighed for at få stjernerne og instruktørens kommentarer til det velfungerende projekt. Alt i alt en underholdende afslutning på en fantastisk film.

Bonus: 3 af 6

Samlet vurdering:
Star Trek: Into Darkness er uden tvivl årets største sci-fi-oplevelse og Abrams har endnu en gang blæst seerne omkuld med sin fantastiske udgave af franchisen. Med solide skuespillere, en djævelsk underholdende handling og ikke mindst gennemarbejdede billede-og lydsider formår udgivelsen at blive en af årets vigtigste køb.

Samlet karakter: 5 af 6

Anmeldelse skrevet den 10 oktober 2013 af Rasmus Krarup

Tak til Paramount Home Entertainment / PR Nordic