Anmeldelse skrevet af Rasmus Jensen

Josh Hutcherson som Mike
Piper Rubio som Abby
Elizabeth Lail som Vanessa
Matthew Lillard som Steve Raglan / William Afton
Mary Stuart Masterson som Aunt Jane
Kat Conner Sterling som Max

Filmen Five Nights at Freddy's' er en filmatisering af det populære computerspil af samme navn. Det oprindelige spil udkom i 2014 og blev hurtigt populært. Det affødte da også op til flere fortsættelser samt i store mængder af merchandise. I spillet, såvel som i filmen, følger man en nattevagt på restauranten Freddy Fazbear's Pizza, der viser sig at huse en række maskotter, der kommer dødbringende til live om natten. Det er med producer Jason Blum og hans stærke Blumhouse Productions, at filmen nu kommer til verden.

Billedet er ikke et screen shot fra UHD blu-ray

Five Nights at Freddy's leverer en ok oplevelse, der trods nogle svagheder formår at underholde. Castet, bestående af både nye og velkendte ansigter, ledes af Josh Hutcherson (kendt fra RV, Journey to the Center of the Earth og The Hunger Games franchisen), og får solid støtte fra Mathew Lillard (fra utallige live-action og animerede Scooby-Doo film samt Thir13en Ghosts) og Mary Stuart Masterson (Some Kind of Wonderful, Bad Girls). Hutcherson udfører en imponerende præstation som den dybt plagede Mike, hvis skyld over sin brors bortførelse i barndommen fortsætter med at hjemsøge ham og forme hans dagligdag.

Støttet af Mathew Lillard og Mary Stuart Masterson, bringer filmen en bred vifte af karakterer til livs, der tilføjer dybde og kompleksitet til historien. Elizabeth Lail imponerer som betjent Vanessa, der fungerer som et stærkt moralsk kompas for Mike og hans søster Abby. Skuespillerne leverer solide præstationer og formår at opretholde seernes interesse gennem hele filmen.

Set-designet er enestående, og Freddy Fazbear's Pizzeria fremstår som en autentisk og foruroligende kulisse. Det forfaldne interiør og de sparsomme lyskilder skaber en atmosfære af mystik og fare, der bidrager til filmens gyserstemning. Animatronerne, der en gang spredte glæde og sjov, er nu skræmmende og forfaldne, og deres tilstedeværelse i pizzeriaet tilføjer en konstant følelse af uhygge.

Desværre lider filmen af manglen på skræmmende øjeblikke. For meget tid bruges på Mikes personlige strabadser og tilbageblik på hans brors kidnapning, hvilket fjerner fokus fra den skræmmende setting i pizzeriaet. Selv når vi endelig når til Freddy's, mangler intensiteten, da Mikes primære kilde til frygt stadig er hans drømme. Den forudsigelige plotudvikling og mangel på spænding undergraver filmens potentiale som gyserfilm.

Five Nights at Freddy's er en solid filmoplevelse, der tilbyder et interessant twist på spillets univers. Trods sine mangler formår den at engagere og underholde seerne, og den vil sandsynligvis appellere til fans af franchisen samt til dem, der søger en ok gyserfilmoplevelse.

Filmen bliver leveret i et 2.00:1 2160p/H.265 HEVC transfer, med en god dybde og detaljegrad der igennem hele filmen bliver holdt meget stilren. Detaljegraden i filmen er for det meste utrolig god og der kan både anes uren hud, skrammer, sår og indvolde når de animatroniske bamser går amok og dræber. Bamserne selv leveres også med et hav af detaljer og det ser superfedt ud når de skifter til det mere onde humør fremfor deres fredelige underholdende væsen. I det hele taget en billedside som er meget venlig for øjet hvor farvepaletten er holdt en smule nedtonet og støvet og langsomt bliver forvandlet til en mørkere og mørkere palet som filmen skrider frem.

Five Nights at Freddy's kommer med et effektivt Dolby Atmos lydspor hvilket også er nødvendigt, da filmen er fyldt med jumpscares. På denne udgivelse bliver der gjort brug af alle de højttalere som skulle være sat til ens system, også uden at det kommer til at fremstå ensformigt som det ellers tit kan i gyserfilm. Alle kanalerne bliver brugt både for og bag og subwooferen brummer fra sit skjul. Der er selvsagt en del gyser elementer i denne film, men alligevel formår udgivelsen at gøre plads til både tale og baggrundsmusik.

Tak til SF Studios / Universal

Anmeldelse skrevet februar 2024

Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser