Animal House UHD 4K bluray anmeldelse

Stephen Furst som Kent Dorfman
Mark Metcalf som Doug Neidermeyer
Mary Louise Weller som Mandy Pepperidge
James Daughton som Greg Marmalard
Kevin Bacon som Chip Diller
John Belushi som John Blutarsky

Delta Kliken er den ultimative komedie om det løsslupne og kaotiske liv på universitetet i 1960'erne. Løjerne føres an af John Belushi, Tim Matheson, Tom Hulce og Stephen Furst! Faber College har to college klubber. Den ene klub, Delta House, optager alle og er bedst kendetegnet ved fest og ballade, den anden er en fisse-fornem klub fyldt med hvide, rige uge. Rektoren hyrer den fornemme klub til at hjælpe ham med at få smidt den anden ud. Men folkene fra Delta Kliken er ikke sådan at slippe af med, så der venter Rektoren en stor overraskelse.

Animal House UHD 4K bluray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra UHD blu-ray

National Lampoon's Animal House er en kultklassiker inden for komediegenren, der stadig formår at få lattermusklerne til at arbejde årtier efter dens oprindelige udgivelse. Filmen, der blev udgivet i 1978, forbliver en tidløs perle takket være dens skarpe humor, skøre karakterer og uforglemmelige øjeblikke, der får dig til at grine højlydt hver gang.

Filmen finder sted på det fiktive Faber College i 1962 og følger de kaotiske eventyr af Delta Tau Chi-broderskabet, ledet af den legendariske John "Bluto" Blutarsky, spillet af den fantastiske John Belushi. Blutarsky er en ikonisk karakter, hvis uforudsigelige og vilde opførsel giver filmen dens umiskendelige energi og uovertrufne komiske timing.

Det, der virkelig skiller Animal House ud, er dens evne til at skabe et univers fyldt med vanvittige, men alligevel elskelige figurer. Fra den naive russer Larry "Pinto" Kroger til den manipulerende og charmerende Otter, spillet af Tim Matheson, er hver karakter en unik perle, der bidrager til filmens humoristiske dybde. Selv de mindste biroller, som den excentriske professor Dave Jennings, spillet af Donald Sutherland, efterlader et uudsletteligt indtryk og bidrager til filmens absurde charme.

Manuskriptet, skrevet af Harold Ramis, Douglas Kenney og Chris Miller, er en mesterlig sammensmeltning af skæve situationer, skarpe replikker og subtile satire. Animal House formår at tackle seriøse emner som autoriteternes autoritet og den amerikanske collegekultur på en både lattervækkende og tankevækkende måde. Det er en film, der aldrig er bange for at gå derhen, hvor det gør ondt, og som samtidig formår at holde publikum i konstant godt humør.

Instruktøren John Landis leverer en fejlfri præstation ved at holde tempoet og energien oppe gennem hele filmen. Hans evne til at styre en stor ensemblebesætning og skabe en følelse af kaos uden at miste fokus er intet mindre end imponerende. Landis' dygtige håndværk giver filmen en tidløs kvalitet, der har sikret dens plads som en af de mest ikoniske komedier i filmhistorien.

En anden nøglefaktor i Animal House's succes er dens fantastiske soundtrack, der perfekt supplerer filmens handling og stemning. Fra klassikere som "Shout" af The Isley Brothers til "Twistin' the Night Away" af Sam Cooke, er musikken med til at skabe den rette atmosfære og forstærker filmens komiske øjeblikke på en enestående måde.

Samlet set er National Lampoon's Animal House en komedie, der formår at stå tidens prøve og fortsat begejstre nye generationer af publikum. Med sin skarpe humor, mindeværdige figurer og tidløse temaer er det en film, der aldrig mister sin appel. Hvis du er på udkig efter en god latter og en uforglemmelig filmoplevelse, så er Animal House absolut et must-see.

Animal House bliver leveret i et 1.85:1 2160p/H.265 HEVC transfer, med en god dybde og detaljegrad der igennem hele filmen bliver holdt meget stilren. Efter sigende stammer dette transfer fra en ny remaster af de originale 35 mm kameranegativer, denne nye 4K master fremviser en visuel forbedring i både definition og klarhed. Detaljegraden i filmen er for det meste utrolig god og der kan både anes uren hud, skrammer og sår på både mennesker, biler og andre genstande samt en masse detaljer når miljøerne bliver terroriseret af delta drengene. I det hele taget en billedside som er meget venlig for øjet hvor farvepaletten er holdt forholdsvis neutral med en smule overdimensionering engang imellem. Dette er helt klart en forbedring i forhold til tidligere blu-ray udgivelser og det bedste Animal House nogensinde har set ud.

Fiimen kommer med et nyt, men noget fladt DTS:X lydspor. På denne udgivelse bliver der gjort primært brug af front kanalerne, man hører stort set intet fra bagkanalerne og heller ikke meget brummen fra subben. I en film som denne er der selvsagt en del larm og ballade, men alligevel formår udgivelsen at gøre plads til både tale og baggrundsmusik også uden den ene går ud over den anden. Dialogen går i alle scener fint igennem og jeg hørte ikke nogen forvrængninger eller overstyringer af lyden selv ved en høj lydstyrke. Det er en udmærket lydside men så heller ikke mere.

Tak til SF Studios / Universal

Anmeldelse skrevet februar 2024

Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser