Retribution blu ray anmeldelse

Noma Dumezweni som Angela Brickmann
Lilly Aspell som Emily Turner
Jack Champion som Zach Turner
Arian Moayed som Sylvain
Matthew Modine som Anders Müller
Embeth Davidtz som Heather Turner

Matt Turner (Liam Neeson) er en succesfuld amerikansk forretningsmand, der er bosat i Berlin sammen med sin familie. Da Matt skal køre sine børn i skole en morgen, modtager han et mystisk telefonopkald, der fortæller, at der er en bombe under hans sæde, der vil detonere, hvis han stopper sin bil. Fanget i bilen i høj fart gennem byen bliver Matt tvunget til at følge en række stadig farligere instruktioner og i et kapløb med tiden for at beskytte sin familie forsøger han at løse mysteriet.

Retribution blu ray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra blu-ray

I det ottende årti af sit liv rejser Liam Neeson spørgsmål om hans evne til at opretholde sin karriere som actionhelt og navigere gennem fysiske udfordringer. Retribution forsøger at minimere Neesons actionsekvenser, men kræver ikke meget mere end dramatisk engagement fra skuespilleren. Neeson, der portrætterer den panikramte Matt, står over for en bilbombe og en gådefuld antagonist. Mens rollen ikke udfordrer Neesons færdigheder, tilbyder den begrænset menneskelig bevægelse og adrenalin, da filmen er en genindspilning af en spansk thriller fra 2015. Instrueret af Nimrod Antal, der tidligere har leveret kompetent arbejde, står filmen dog over for vanskeligheder med at fastholde spænding og forvirring, mens Neeson leverer de følelsesmæssige øjeblikke.

Hovedpersonen, Matt er en hedgefondschef i Berlin, der kæmper med familiære udfordringer. Han er fordybet i sit arbejde, forsømmer sin kone Heather og konfronteres af børnene, Emily og Zach, der er fanget i deres egne konflikter. En dag får Matt opgaven at køre børnene i skole, men hans fokus forbliver på arbejdet, indtil han opdager en bombe under førersædet i sin SUV. Han bliver truet af en skurk, og filmen udfolder sig, mens Matt forsøger at afsløre afsenderen og håndtere kravene, alt imens han har kontakt med Heather og regeringsagenten Angela.

Manuskriptet, krediteret til Chris Salmanpour, karakteriserer effektivt Matt som en mand, der forsømmer sin familie for arbejdet. Historien skrider frem, da Matt forsøger at forstå og håndtere den alvorlige situation. Størstedelen af filmen udspiller sig i Matts bil, hvor han gradvist erkender truslen og følger skurkens instruktioner. Spændingen opbygges, når Matt står over for virkeligheden af bombevold og forsøger at redde sig selv og sine kolleger fra lignende skæbner.

Retribution burde accelerere spændingen, men instruktøren står over for vanskeligheder med at opretholde hastigheden og skabe overbevisende personlige problemer for hovedpersonen. Neesons præstation er solid, men filmen lider af forudsigelighed og en underlig beslutning om at afklare motivationer i sidste akt. Traditionelle Neeson-øjeblikke kommer sent i filmen og virker som en eftertanke for at tilfredsstille hans fanbase, snarere end at tilføre mening til plottet. Retribution har øjeblikke af spænding, men undlader at levere de forventede eskalationer, hvilket resulterer i en gennemsnitlig B-film med en stjerne, der synes mindre engageret i at imponere.

Filmen bliver leveret i et 2.39:1 MPEG-4 AVC transfer med en god dybde og detaljegrad der igennem hele filmen bliver holdt meget stilren. Detaljegraden i filmen er for det meste rigtig god og der kan både anes uren hud og sår samt skrammer virker troværdige. Billedet er forholdsvist lyst i store dele af filmen, da det aldrig bliver nat hvilket betyder at ikke meget gemmes væk i mørke scener. Detaljerne er derfor klare og tydelige filmen igennem, der ses alskens sår og skrammer på biler, og bidrager til det forventede klimaks. Når det er sagt er farverne holdt i en for genren usædvanlig naturlig stil og er sjældent fremhævede.

Retribution kommer med et DTS HD Master Audio 5.1 lydspor. Taget billedsiden i betragtning så er der blevet gjort ét lige så fint arbejde med lydsiden. Baggrundsstøj og stemningsmusik bliver leveret i en passende højde som selvfølgelig bliver skuet op til at passe til de overraskende momenter. Dialogen som er vigtig i en film som denne går rent igennem. Der er enkelte action sekvenser i filmen, de bliver leveret med en fin mængde detaljer så det føles ægte, her kommer der gang i subwooferen. En rigtig flot lydside hvor alle kanaler på anlægget for lov at lege med uden at blive forvrænget hvis der bliver skruet godt op.

Anmeldelse skrevet februar 2024

Tak til SF Studios

Tilbage til blu-ray anmeldelser