Prey blu-ray anmeldelse

Stormee Kipp som Wasape
Michelle Thrush som Aruka
Julian Black Antelope som Høvding Kehetu
Stefany Mathias som Sumu
Bennett Taylor som Raphael
Mike Paterson´som Big Beard

I filmen Prey er vi tilbage i 1700-tallets Nordamerika, hvor Comanche indianerne stadig hersker over den uendelige prærie, selvom pelsjægere fra Europa allerede har meldt deres destruktive ankomst. Den unge Comanche kvinde Naru vil hellere være jæger som sin bror end passe de huslige pligter i lejren og hun får sneget sig med på en redningsaktion for en ung indianer, der er blevet taget af en bjergløve / puma. Undervejs finder Naru mystiske spor fra noget der ikke ligner et dyr de kender, men ingen vil lytte til hende. De finder den sårede indianer, men på vejen hjem bryder Naru ud af gruppen for i stedet at følge efter hendes bror, som vil forsøge at dræbe pumaen, men under et møde med Pumaen kommer Naru til skade og vågner op hjemme i lejren. Overbevist om at noget fremmed lurer i nærheden og ivrig over at bevise hendes værd som jæger, drager Naru alene ud for at finde og nedkæmpe fjenden, men hun har ingen anelse om, at hun er oppe imod universets mest avancerede dræber og jæger, en Predator.

Prey blu-ray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra blu-ray

Prey fik premiere på streamingtjeneste Disney+ og blev hurtigt en af de mest sete og populære film her, hvilket er fuldt fortjent, for med et overraskende plot på en Predator historie, som alligevel er tro mod franchisen rammer Prey fuldstændig plet. Filmen er gedigent spændende og handlingen overraskende, mens actionscenerne er ekstremt flot udførte blandt andet med det akrobatiske angreb på predatoren fra hesteryg eller i scenerne med kampe mod levende dyr. Prey er som de øvrige Predator film ikke for sarte sjæle med scener med afhuggede lemmer, masser af blod og voldsomme drab, men som instruktøren Dan Trachtenberg udtaler på ekstramaterialet, var den oprindelige Predator også en af de første film der kombinerede horror med spændings- / actionfilm, så det ligger Prey fint i tråd med, trods premieren på Disney+

Prey har fået ros for at være den første film der viser en historie fra ’det vilde vesten’ set fra et indiansk synspunkt og hvor de er et stolt og modigt kriger- og jægerfolk og ikke blot kanonføde for de hvide. Udover hovedrollen der spilles glimrende af Amber Midthunder, er resten af de indianske skuespillere ubeskrevne blade i filmbranchen, men de gør det overbevisende og kampscenerne er udført til perfektion. Som et kuriosum kan man vælge Comanche i 5.1 DD som lydspor, selvom skuespillerne i størstedelen af filmen taler engelsk. Et andet kuriosum eller Easter egg om man vil, er at den 1700-tals pistol som Naru får fat i, ses i filmen Predator 2 i rumskibets trofæsamling, fed detalje der med til at binde filmserien sammen.

Prey blu-ray anmeldelse

Billedsiden på denne 1080p Blu-ray udgave af Prey i formatet 2.39:1 lader ikke meget tilbage at ønske i forhold til hvad en blu-ray disc kan levere. Prey er optaget med Arri Alexa kameraer og færdigbearbejdet i 4K, hvilket giver god farveopløsning og dybde i billedet. Billedsiden står skarpt og detaljeret, hvilket især ses i scenerne filmet i fuldt sollys i Canadas smukke natur som agerer stand-in for den Nordamerikanske prærie, men også nattescenerne, som også fungerer utrolig godt trods den sparsomme belysning. De imponerende kampscener mellem indianere vs. pelsjægere eller vs. Predator er imponerende godt lavet og sammensmeltningen med CGI er udført til perfektion. Generelt observerede jeg ingen komprimeringsfejl, så helt klart en godkendt udgivelse fra 20th Century Studios.

Prey's DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack er muligvis Blu-ray udgavens største trækplaster i forhold til streamingudgaven, for her gives der fuld gas på alle tangenter og selvom det ikke er Dolby Atmos så er lydsporet absolut godkendt. Der er gode og præcise retningspanoreringer i samtlige surroundhøjtalere suppleret med lavfrekvente lyde fra subwooferen under de intense kampe, mens der også er gode baggrundseffekter fra naturen i de stille passager til give en overbevisende oplevelse af at være der selv. Dialogen fremstår alle steder perfekt integreret, højtopløst og centreret i lydbilledet og det smukke og dramatiske soundtrack komponeret af Sarah Schachner får god plads på lydsporet og medvirker til at sætte den dramatiske stemning i filmen.

Denne blu-ray udgave af Prey tilbyder en udmærket samling af ekstramateriale, uden der dog er overvældende meget.

• Making of Prey (12:17 min.)
• Prey FYC Panel, Cast & Crew (29:01 min.)