A Haunting in Venice blu ray anmeldelse

Camille Cottin som Olga Seminoff
Kelly Reilly som Rowena Drake
Jude Hill som Leopold Ferrier
Jamie Dornan som Dr. Leslie Ferrier
Rowan Robinson som Alicia Drake
Michelle Yeoh som Joyce Reynolds

I filmen ’A Haunting in Venice’ møder vi den excentriske detektiv Hercule Poirot, som for tredje gang spilles af Kenneth Branagh. Han er nu gået på pension i Venedig, hvor han nyder sit otium, mens hans bodyguard holder potentielle klienter væk. Han løser altså ikke længere kriminalsager, men da han opsøges af forfatteren Ariadne Oliver, som har været med til at gøre ham berømt ved at skrive bøger om ham, og som har fundet en interessant sag, bliver han alligevel nysgerrig. Ariadne vil have ham med til seance for at afsløre det berømte medium Miss Reynolds, der hævder hun kan tale med de døde. Værten for seancen er den berømte sopran Rowena Drake, der har mistet din datter ved et formodet selvmord. Hun holder samme aften en halloweenfest for forældreløse børn i sit forfaldne Palazzo i Venedig, som muligvis er hjemsøgt af spøgelser. Poirot tror hverken på gud eller det åndelige, så han tager udfordringen op med at afsløre Miss Reynolds som en bedrager, men da det første mord sker, bliver det i stedet en klassisk Poirot opgave med at afsløre hvem morderen er. Poirot er dog ikke helt sig selv og begynder at mistænke at noget overnaturligt alligevel er på spil.

A Haunting in Venice blu ray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra blu-ray

Filmen 'A Haunting in Venice' eller på dansk ’Mordet i Venedig’ er baseret på en af Agatha Christies mindre kendte bøger ’Hallowe’en Party’, hvilket er en fordel, da plottet er knapt så kendt og dermed lidt mere overraskende end f.eks. ’Mordet i Orientekspressen’. Jeg synes også udforskningen af seancen og spøgelseshistorien, som også bringer Poirot i farezonen og ikke mindst ud af fatning, bringer noget nyt til filmserien, ligesom den tragiske historie om den PSTSD ramte læge, er en interessant bihistorie i hovedhistorien.

Instruktør Kenneth Branagh har igen valgt at give den gas med en perlerække af kendte skuespillere som bl.a. Tina Fey, Kelly Reilly, Jamie Dornan, Michelle Yeoh udover ham selv i hovedrollen og alle spiller deres roller rimeligt troværdigt i det lidt kunstige setup. Den største hovedrolle har byen Venedig dog, både med smukke turistagtige billeder fra udsigten over byens tage og kanalerne, men også fra den mere dramatiske side, da et voldsomt uvejr med regn i stride strømme og høj bølgegang truer med at smadre det gamle Palazzo handlingen udspiller sig i. Dette giver dermed også yderligere grobund for spøgelseshistorierne, da bygningen nu hjemsøges af endnu flere voldsomme lyde.

Samlet set overrasker A Haunting in Venice positivt, da den trods det lidt skabelon agtige setup, har nok ’twist and turns’ til at jeg følte mig rimeligt godt underholdt i de knap 100 minutter filmen varede.

A Haunting in Venice blu ray anmeldelse

A Haunting in Venice er en udsøgt fornøjelse at se i denne 1080p blu-ray udgave i billedformatet 1.85:1 med skarpe og farvemættede billeder fra den betagende smukke by som kulisse, men også fra det smukt forfaldne indre af det gamle Palazzo og kostumerne karaktererne har på. Ansigtsdetaljer, teksturer på de forfaldne vægge og syninger på tøjet, samt det luksuriøse interiør gengives ned til mindste detalje, mens sortniveauet er højt og giver god dybde til de mørkere scener, hvor det trods minimal lyssætning altid er muligt at se hvad der foregår. Kenneth Branaghs faste fotograf Haris Zambarloukos får lov til at lege med skæve vinkler og fiskeøje-linser og det bidrager fint til fornemmelsen af Poirots følelse af begyndende vanvid. Da det ikke ser ud til at A Haunting in Venice udkommer på UHD disk i denne omgang, er denne blu-ray fra 20th Century Studios et rigtigt godt alternativ til streamingudgaven, for meget flottere blu-ray udgivelse får man ikke.

A Haunting in Venice leveres med et bundsolidt 7.1 DTS-HD MA lydspor, som formår at imponere med masser af uhyggeskabende effekter. Her er det den altoverdøvende regn, dundrede lyde fra stolper der hamrer mod huset i stormen, atmosfæreskabende baggrundsstøj fra børnenes Halloween leg, som er det gennemgående element, og det er udført med stor præcision og detaljering. Dialogen fremstår alle steder perfekt integreret, højtopløst og centreret i lydbilledet. Lydsporet er afgjort en af de bedste årsager til at anskaffe sig filmen på disc fremfor streaming, for med et seriøst surroundsetup får du lydsiden fordelt som rundt i samtlige højttalere, så uhyggen også kan sprede sig hjemme i stuen.

• Murder, Death, and Haunting (26:08 min.)
• Deleted Scenes (8:14 min.)

Anmeldelse skrevet december 2023