Doggy Style (Strays) blu ray anmeldelse

Will Ferrell som Reggie
Jamie Foxx som Bug
Isla Fisher som Maggie
Randall Park som Hunter
Will Forte som Doug
Brett Gelman som Willy

Fra skaberne bag Cocaine Bear og 21 Jump Street kommer Doggy Style. Filmen er en live action-komedie om menneskets bedste ven. Filmen handler om den forladt terrier Reggie, der slår sig sammen med andre herreløse hunde for at finde sin tidligere ejer, der er lidt af en hundelort. Da han smides på gaden af sin ondskabsfulde ejer Doug beslutter han sig nemlig for at tage hævn. Med hjælp fra sine nye hundevenner kan Doug snart se frem til sit livs rusketur i den legemsdel, han sætter mest pris på. Will Ferrell og Jamie Foxx er blandt de skuespillere, der lægger stemme til de herreløse hunde i filmen, der er instrueret af Josh Greenbaum, som i 2021 lavede komedien Barb and Star Go to Vista Del Mar.

Doggy Style (Strays) blu ray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra blu-ray

Doggy Style eller Strays som den også bliver kaldt, er en uventet afvigelse fra den sædvanlige hundevenlige filmgenre. I stedet for det forventede rørende og hjertevarmende, kaster denne film sig ud i det frække, beskidte og morsomme - bestemt kun for et voksent publikum.

Historien følger Reggie, stemt af den talentfulde Wil Ferrell, der lider under sin forfærdelige ejer, Doug, spillet af Will Forte. Efter gentagne forsøg på at slippe af med Reggie, ender Doug endelig med at smide ham væk ved en motorvej. Reggie møder den erfarne herreløse hund Bug, spillet af Jamie Foxx, der tager ham under sine vinger og introducerer ham til livet på gaden. Sammen med andre farverige karakterer begiver de sig ud på en eventyrlig bytur og udtænker en plan om hævn mod den ondsindede Doug.

Doggy Style leger med hundefilmens klichéer på sin egen vulgære og subversive måde. Skuespillerne improviserer dialogen og giver liv til scener, der parodierer kendte film som "Office Space" og "Stand By Me", hvilket tilføjer en ekstra dimension til filmens komik.

Wil Ferrell som Reggie fungerer som filmens centrum, men det er Jamie Foxx, der stjæler rampelyset med sit vanvittige og uventede komiske talent. Mens ikke alle vittigheder rammer plet, er skuespillerne i stand til at udfolde sig, hvilket giver plads til forskellige former for humor. En af filmens svagheder er den manglende udforskning af karakterernes baggrunde, hvilket dæmper den følelsesmæssige dybde i filmens slutning. Ferrells Reggie er filmens hjerte, idet vi ser ham genoptage den tillidsfulde og naive karakter, vi så ham indtage så effektivt og troværdigt som Buddy i "Elf". Det er noget, han gør bedre end nogen andre, og denne verdensanskuelse gør hans situation i filmens begyndelse så meget mere tragisk. Han er et offer, og han ved det ikke engang. Det får også publikum til at bakke op omkring Reggies plan for hævn.

Vittighederne kommer hurtigt og uophørligt. Ikke alle vittigheder lander, men nok af dem gør det til at gøre filmen konstant underholdende, og hver skuespiller har plads til at strække deres ben. Ferrell skifter mellem optimistisk og pinligt berørte, Foxx bevæger sig ofte mod det skarpe og vulgære, Fisher navigerer mellem sød, sexet og manisk, og Park fungerer, mere ofte end ikke, som den seriøse mand i dette hunde-kvartet. Alligevel er der masser at sætte pris på her, og selvom humoren til tider kan være lidt for plat, er der potentiale for en fortsættelse, der kunne udforske karakterernes baggrunde mere dybdegående.

Doggy Style er en grovkornet komedie med varme hunde, der tilbyder et frisk pust til genren og leverer en underholdende oplevelse for dem, der kan lide deres humor en smule mere skæv.

Doggy Style (Strays) blu ray anmeldelse

Filmen bliver leveret i et 1.85S:1 transfer, som er fint behandlet på denne blu-ray udgivelse. Den visuelle præsentation er rigtig god. Farvepaletten er behageligt varm og smidig, som man ville forvente i denne genre, og den skaber en dejlig atmosfære på skærmen. Alle farverne er skarpe og levende, og selv de dybe sorte toner får lov til at træde tydeligt frem og tilføje en imponerende dybde til billedet. Detaljerigdommen er bemærkelsesværdig, især når det kommer til at fremhæve hudens tekstur, sår og skrammer, det er en imponerende grad af finesse i detaljerne. Hundene, der delvist er animerede gennem CGI, er blevet håndteret med stor omhu. Der er virkelig ikke noget negativt at bemærke her. Selvom det måske ikke er reference materiale, er det et ægte stykke arbejde, der viser dedikation og finesse.

Doggy Style kommer med et DTS-HD 5.1 Master lydspor. Taget billedesiden i betragtning så er der blevet gjort ét lige så fint arbejde med lydsiden. Baggrundsstøj og stemningsmusik bliver leveret i en passende højde som selvfølgelig bliver skuet op til at passe til de overraskende og mere action prægede montager. Dialogen som er vigtig i filmen, går altid rent igennem. En rigtig hæderlig lydside hvor alle kanaler på anlægget får lov at lege med uden at blive forvrænget hvis der bliver skruet godt op.

Anmeldelse skrevet december 2023

Tak til SF Studios / Universal

Tilbage til blu-ray anmeldelser