Anmeldelse skrevet af Rasmus Jensen

Skuespillere:
Zoe Margaret Colletti som Stella Nicholls
Michael Garza som Ramon Morales
Gabriel Rush som Auggie Hilderbrandt
Austin Abrams som Tommy Milner
Dean Norris som Roy Nicholls

I den lille by Mill Valley, synes alt at være, som det plejer på overfladen. Byens mørke hemmelighed er familien Bellows forladte hus, hvor den plagede og gådefulde pige, Sarah, for mange år siden skrev uhyggelige historier om frygtelige menneskeskæbner. På Halloween-aften bryder en flok teenagere ind i det skræmmende hus og finder Sarah Bellows bog. De opdager, at deres egne navne står i bogen og at den, som nævnes der, vil gå en grusom død i møde.

Scary Stories to Tell in the Dark er oprindeligt en bogserie bestående af tre samlinger af korte rædselshistorier for børn, skrevet af Alvin Schwartz. Schwartz blev stærkt inspireret af folklore og urban legends under tilblivelsen af sine historier, hvor han brugte lang tid på at forske til hver af sine bøger. Han blev dog også inspireret af en række kendte forfattere heriblandt Shakespeare, T.S. Eliot og Mark Twain. Novellerne var tiltænkt at være rædselshistorier til børn og unge, men mødte betragtelig kritik fra bekymrede forældre, som vurderede at bøgernes kompromisløse skildring af kannibalisme, mord og tortur var for skræmmende for den tiltænkte målgruppe. En film, baseret på historierne, har længe været på tegnebrættet og i 2016 kom Guillermo Del Toro ombord på projektet som producer og manuskriptforfatter.

Scary Stories to Tell in the Dark følger tidens trends med, at gyserfilm- og tv-serier helst skal foregå i fortiden. Nærmere bestemt i 1968 i byen Mill Valley, hvor en gruppe teenagere på selveste halloween aften besøger et spøgelseshus og selvfølgelig kommer i besiddelse af en bog, hvis skræmmende indhold bliver til virkelighed. Det går selvfølgelig hverken værre eller bedre end at disse teenageres navne snart dukker på siderne i bogen med fatale konsekvenser til følge.

1968 var et skelsættende år i moderne amerikansk historie. Martin Luther King Jr. og Robert Kennedy blev begge myrdet med få måneders mellemrum, Richard M. Nixon blev valgt som USA’s næste præsident og krigen i Vietnam eskalerede til nye højder. Særligt de to sidstnævnte begivenheder spøger konstant i kulissen i Scary Stories to Tell in the Dark, men det står aldrig klart hvorfor. Med lidt god vilje kan man vælge at se valget af det turbulente år 1968 som et symbol på USA’s tab af uskyld som nation.

Den norske instruktør André Øvredal fik sit store gennembrud i 2010 med Troldjægeren, en found footage-horrorfilm solidt funderet i norsk folkeeventyr og troldemytologi og sammen med Guillermo del Toro burde de to kunne lave noget rigtig spændende, men korte rædselshistorier samlet i en film kædet sammen af personhistorier? Det dur desværre ikke, ikke i dette tilfælde ihvertfald. Del Toro har tilpasset historierne til at passe i en større fortælling. Og det er problemet. Den havde højst sandsynlig fungeret meget bedre, hvis den var lavet som antologi-film bestående af små, afrundede historier i stil med V/H/S, Creepshow eller tv-serien Channel Zero.

Alt i alt er Scary Stories to Tell in the Dark desværre en film med meget lidt egentlig gys der dog periodevist er effektiv når vi bliver introduceret for de korte individuelle rædselshistorier.

Filmen bliver leveret i et 2.39:1 MPEG-4 AVC transfer med en god dybde og detaljegrad der igennem hele filmen bliver holdt meget stilren. Detaljegraden i filmen er for det meste utrolig god og der kan både anes uren hud, forandrende skægvækst samt en masse detaljer i tøjet. Og så er der naturligvis de mere makabre scener, hvor man i close-up billeder får lov til at se alle de grufulde detaljer hvor der ikke bliver lagt fingre imellem. I det hele taget en billedside som er meget venlig for øjet hvor farvepaletten er holdt med en overdimensionering som man er forvent med horrorfilm.

Filmen kommer med et DTS-HD Master 5.1 lydspor. På denne udgivelse bliver der gjort brug af alle de højttalere som skulle være sat til ens system, også uden at det kommer til at fremstå ensformigt som det ellers tit kan i gyserfilm. Alle kanalerne bliver brugt både for og bag og subwooferen brummer fra sit skjul. Der er selvsagt en del gyser elementer i denne film, men alligevel formår udgivelsen at gøre plads til både tale og baggrundsmusik også uden den ene går ud over den anden. Jeg hørte ikke nogen forvrængninger eller overstyringer af lyden selv ved en høj lydstyrke som gyserfilm jo skal høres på. Det er en udmærket lydside som fint supplerer det pæne billede præcis som forventet.

Tak til Universal Sony Pictures Home Entertainment

Anmeldelse skrevet januar 2020.

Tilbage til Blu-ray anmeldelser