IT blu-ray anmeldelse

Jaeden Lieberher som Bill
Bill Skarsgård som Pennywise
Nicholas Hamilton som Henry Bowers
Jeremy Ray Taylor som Ben
Sophia Lillis som Beverly
Finn Wolfhard som Richie

IT foregår i byen Derry hvor uforklarligt mange børn forsvinder sporløst. IT fortæller også om en gruppe udstødte børn, som alle er ofre for mobning af forskellige årsager eller har store problemer med deres forældre, og de finder derfor styrken sammen. De har modsat byens voksne ikke opgivet håbet om at finde de forsvundne børn, døde eller levende, og anført af Bill, der har mistet sin lillebror, indleder de en efterforskning i byens historie. Deres jagt bringer dem inden længe på farlig kollisionskurs med dræberklovnen Pennywise, spillet skræmmede godt af Bill Skarsgård, men også med byens bøller anført af Henry Bowers.

IT blu-ray anmeldelse

IT er skrevet af gysermesteren Stephen King og er klart en hans mest populære bøger. Mange af hans bøger er blevet filmatiseret med større eller mindre held, for det har vist sig at være svært at overføre de ofte meget fantasifulde monstre troværdigt til filmlærredet. De Stephen King filmatiseringer der fungerer bedst efter min mening er dem der holder sig til det realistiske, som f.eks. Misery, En verden udenfor eller Ondskabens hotel. Når det er sagt så er denne nye udgave af IT utrolig flot med veludførte effekter, gode skuespillere blandt både børn og voksne og et gennemført amerikansk bymiljø, der denne gang er rykket fra 60’erne og frem til 80’erne. Men en gyser skal helst være uhyggelig og set fra et voksent synspunkt synes jeg ikke IT lever tilstrækkeligt op til krav. Det er ligesom jo mere man ser klovnen Pennywise, jo mindre uhyggelig bliver han. At man har valgt at flytte historien til 80’erne og ikke til nutiden når man nu var i gang, giver også et mindre uhyggeligt og nostalgisk præg. IT’s styrke er og bliver fortællingen om sammenholdet mellem børnene og hvordan de sammen finder modet til at gå imod overmagten fra både Pennywise og byens bøller og det gør den til gengæld rigtigt godt, da alle børn og unge er godt castet til rollerne og spiller meget troværdigt.

IT er en flot opdateret filmatisering af Stephen Kings gyser af samme navn og fortæller om en gruppe børn, som alle er ofre for mobning, men som finder sammen i kampen mod det onde, der bortfører og dræber byens børn.

IT blu-ray anmeldelse

IT har mange mørke scener der foregår i byens kloakker eller andre uhyggelige steder og de fungerer utroligt godt med god dybdefornemmelse, og med lige tilstrækkeligt lys til at man ikke er i tvivl om hvad der foregår og det centrale i billedet således træder ekstra tydeligt frem. Udendørs scener i dagslys fremstår farvemættede med et nostalgisk filter over sig, men altid med detaljerede billeder i høj opløsning.

IT kommer med et fremragende Dolby Atmos lydspor, som er yderst effektfuldt og bidrager væsentligt til uhyggen, for det er virkeligt gennemført lavet med atmosfæreskabende og retningsbestemte lyde i alt fra den plaskende regn i den indledende scene, til de raslende lyde i hjørnerne af Pennywises hus eller i hans hule, og det gør effektivt brug af brug samtlige surroundhøjtalere. Dialogen fremstår altid klart og perfekt integreret og centreret i lydbilledet. Det udmærkede soundtrack leveres af Benjamin Wallfisch, som tidligere har komponeret til A Cure for Wellness og Bladerunner 2049.

Tak til Twentieth Century Fox Home Entertainment / PR Nordic

Anmeldelse skrevet januar 2018.

Tilbage til Blu-ray anmeldelser