Anmeldelse skrevet af Michael Sørensen

Keira Knightley som Cathy Muller
Kevin Costner som Thomas Harper
Kenneth Branagh som Viktor Cherevin
Lenn Kudrjawizki som Constantin
Alec Utgoff som Aleksandr Borovsky
Peter Andersson som Dimitri Lemkov

Jack Ryan får meget mere, end han havde regnet med, da hans hemmelige arbejde for CIA fører ham til Moskva i sporet på foruroligende finansielle transaktioner. Kort efter sin ankomst udsættes den akademiske Ryan for et attentat, som han kun med nød og næppe overlever. Fra at have set det som sit største problem at holde sit virkelige arbejde hemmeligt for kæresten Cathy, bliver hans største problem at holde sig i live, indtil det lykkes ham at samle trådene i det terroranslag mod hele det finansielle system, som den russiske oligark Viktor Cherevin planlægger. Det vil sige – lige indtil Cathy også dukker op i Moskva stadig i den tro, at Jack bare er finansanalytiker, og Jack må tage stilling til, hvor meget han vil fortælle hende, og hvor langt han vil involvere hende i sin operation.

Til næste år er det femogtyve år siden, at Tom Clancys CIA agent Jack Ryan første gang ramte biograferne i koldkrigs-thrilleren Hunt for Red October. Dengang var han af uransagelige årsager henvist til en slatten birolle, som Alec Baldwin leverede i skyggen af Sean Connery, der bar en af Clancys bedste romaner på egne rygstykker. Siden er det gået slag i slag for Jack Ryan, som velsagtens var mest elsket i de to film, hvor Harrison Ford spillede hovedrollen. I starten af dette årtusinde fik også Ben Affleck muligheden for at lege Jack Ryan, men selv om filmen sådan set var ok skruet sammen, så passede Affleck slet ikke ind i rollen som den drevne og nøjeregnende CIA agent. Jeg skal ikke udtale mig om, hvorvidt man har været bevidst om netop dette problem, men i hvert fald har selveste Kenneth Branagh sat sig i instruktørstolen for at reboote Jack Ryan i en historie, der udover navnet intet har med Tom Clancys forlæg at gøre overhovedet. I hovedrollen som Jack Ryan har vi Chris Pine, der allerede har mishandlet en filmhelt i sin karriere – i rollen som selveste Kaptajn Kirk i Star Trek filmene, som jeg slet slet ikke er begejstret for overhovedet.

Det er helt bevidst, at jeg trækker Star Trek frem til offentlig skue og hån, for Jack Ryan er åbenbart faldet i samme gylletank, som en af verdens bedste science fiction serier. David Koepp er manden bag verdens tyndeste manuskript, der helt uden respekt for sit publikum, smider verdens tyndeste plot sammen med en usammenhængende historie, som man så via special effects og hurtige klip prøver at sælge som en god og spændende film. Problemet er bare, at Jack Ryan: Shadow Recruit hverken er god ELLER spændende. Det er tværtimod en forudsigelig gang miskmask, som man efter en time ønsker død og begravet ved siden af en af David Koepps andre misfostre – Indiana Jones and The Kingdom of The Crystal Skull.

Chris Pine har ingen mimik, ser konstant overrasket ud – og opfører sig ind imellem så retarderet, at man tænker, at det må være en slags spoof af de gamle Jack Ryan film, for ingen kan da umuligt behandle Clancys figur så respektløst – og samtidig mene det seriøst? Keira Knightley er lækker og Kevin Costner er over par i en film, der heldigvis kun lige sniger sig over de 100 minutter.

Jeg har ingen kærlighed for denne slags film, der behandler publikum som hjernedøde får – og samtidig prøver at sælge et skidt produkt, som noget intelligent og interessant. Derfor ender jeg på to stjerner, der udelukkende gives til Knightley og Costner, der trods alt fortjener lidt ros, for at prøve at redde en suppe, der hverken er velsmagende eller let at fordøje. FØJ!

Smukt billede med utrolig mange farver og nuancer. Selv de hurtige klip kan ikke ødelægge filmens følelse, der bare rummer så ufattelig meget mere kvalitet end selve filmen. Især scener i dagslys er imponerende detaljeret med masser af spræl i både farver og detaljer.

Hvad filmen mangler som film, har den på lydsiden. En sindssyg dynamik med masser af fede effekter bygget op om et solidt soundtrack gør oplevelsen af en ellers tam film mindst 30% bedre. Her er smæk på et 7.1 DTS-HD MA soundtrack, der leverer i samtlige højtalere. Her er masser af bund i actionscener og dialogen sidder lige i skabet i de mere stille scener.

- Deleted & Extended Scenes (with Optional Commentary by Kenneth Branagh and Lorenzo di    Bonaventura)
- Jack Ryan: The Smartest Guy in the Room
- Sir Kenneth Branagh: The Star of Shadow Recruit