Oppenheimer UHD 4K blu-ray anmeldelse

 
Oppenheimer UHD 4K blu-ray anmeldelse

Anmeldelse skrevet af Morten Stjernholm
Oppenheimer UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
(DK udgave)
Spilletid: 3 timer
Lyd: DTS HD Master Audio 5,1
Undertekster: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk 
Aspect Ration: 4K - 2.20:1 / 1.78:1
HDR: HDR10

UHD Blu-ray udgivelsesdato: 22. november 2023
Distributør: SF Studios / Universal
Antal disk:  2 = 1 x UHD 4K blu-ray + 2 x blu-ray

Genre: Historie, Drama, Biografi
Biograf premiere: 20. juli 2023
 
Instruktør: Christopher Nolan
Manuskript: Christopher Nolan
Producere: B.la. Thomas Hayslip,Helen Medrano,Christopher Nolan
Fotograf: Hoyte Van Hoytema
Klip: Jennifer Lame
Musik: Ludwig Göransson
 
Skuespiller:
Cillian Murphy som J. Robert Oppenheimer
Emily Blunt som Kitty Oppenheimer
Robert Downey Jr. som Lewis Strauss
Alden Ehrenreich som Senate Aide
Scott Grimes som Counsel
Jason Clarkec som Roger Robb
Kurt Koehler som Thomas Morgan
Tony Goldwyn som Gordon Gray
John Gowans som Ward Evans
Macon Blair som Lloyd Garrison
James D'Arcy som Patrick Blackett
Kenneth Branagh som Niels Bohr
 
Beskrivelse: 
Historien om den amerikanske videnskabsmand J. Robert Oppenheimer og hans rolle i udviklingen af atombomben.
 
Oppenheimer UHD 4K blu-ray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra UHD eller blu-ray 

Det er altid med stor forventningens glæde, at man træder ind i IMAX biografens mørke for at modtage den kompromisløse instruktør Christopher Nolans seneste værk ind i synsnerven. Nolan har skabt perlerække af skelsættende film som "Batman Begins", "Dark Knight/Dark Knight Rises", "Interstellar", "Dunkirk", "Inception" og "Tenet", der alle rangerer i toppen og udgør cremen af cremen i filmelsker samlinger, – film, der bare ikke kan ignoreres på grund af deres unikke historiefortælling og ikke mindst, - tekniske kvalitet.

Nolan insisterer konstant på at flytte barren for det mulige, med fokus på at gøre oplevelsen endnu mere intens. Her forstår Nolan bedre end nogen andre, at den tekniske kvalitet bringer os tættere på filmens univers. Ligesom Tom Cruise insisterer Nolan på at bruge praktiske effekter "i kameraet," hvilket giver filmene en ekstremt lækker, organisk og medrivende kvalitet. Mens mange film i dag skabes med computer-genererede billeder, påvirker Nolans film ikke kun os som publikum, men hele processen og de intense skuespillerpræstationer, der løftes til et højere niveau gennem den pinefulde proces med at lave film "i kameraet". Selv når man tror, effekterne i "Oppenheimer" er computer-genererede, er de skabt organisk og "i kameraet" ved hjælp af særlige optikker og eksperimenterende teknikker.

Fuldstændigt kompromisløst, mageløst, inspirerende. Det er svært kvalmende at se en "CGI film" efter en Nolan-film.

"Oppenheimer" udmærker sig teknisk ved at være den første film, der er skudt udelukkende i det ekstremt højtopløste IMAX filmformat med scener i sort/hvid.

På rollelisten finder vi skuespillere som Cillian Murphy i rollen som J. Robert Oppenheimer leverende en fuldstændig mageløs præstation, hvor Cillian er forsvundet 100% ind i rollen. Han flankeres af en ligeledes brilliant Emily Blunt i rollen som Oppenheimers hustru. Derudover medvirker Robert Downey Jr., Matt Damon og en lang række andre, der alle leverer nogle af de bedste skuespillerpræstationer, jeg nogensinde har set på film. Det virker, som om Nolan formår at skabe et miljø, hvor alle ikke bare stræber efter, men INSISTERER på at levere den bedste version af sig selv. Resultatet er et 3 timer langt historisk/politisk drama, der fortæller historien om tilblivelsen af atombomben i en tid fyldt med mistro, kommunistfrygt og et politisk maskeradespil af den anden verden. Filmen prøver ikke at fælde dom over historien eller levere en tung moral, men balancerer derimod flot og lader seeren føle og konkludere selv leverende et realistisk kulturelt og politisk tidsbillede.

Oppenheimer blev offer for en ulækker politisk forfølgelse, der måske fylder lidt for meget i den 3 timer lange fortælling, og for mig var det også den uretfærdighed, jeg sad tilbage med som seer overfor alle de mennesker der ofrede alt for opgaven.

Det er en film, der har flyttet barren til en højde, der forhåbentlig vil give grobund for flere film, der er lige så organiske som denne, i en tid hvor AI, kvantitet og CGI flytter os længere og længere væk fra virkeligheden.

"Oppenheimer" er baseret på bogen "American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer" af Kai Bird og Martin Sherwin.
 
Oppenheimer UHD 4K blu-ray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra UHD eller blu-ray  
 
Ja, hvad tror du selv? Fra IMAX formatets opløsning svarende til 16-18K og en nidkær Nolan får vi her vel nok årets bedste 4K Blu-ray, der føles som en meget værdig repræsentant for det, jeg så i biografen. 4K HDR10 masteren er skabt fra en native 8K scanning af 65mm filmen og kommer  med en perfekt balanceret mængde filmkorn, der for en gangs skyld bidrager til en lækker filmisk kvalitet. HDR-highlights er meget naturlige, og scener, der virkelig "popper" farvemæssigt med dybe sorte niveauer, leverer samtidigt fremragende skygge detaljer. Detaljegraden er sublim og nærmest ekstrem i nærbiller. Jeg sporede ingen kompressionsartefakter trods filmens lange spilletid. Filmen skifter aspect ration flere gange, hvilket føles ganske ugeneret og naturligt for en gangs skyld. En reference billedside!
 
Nolan er ikke fan af Dolby Atmos, men derimod af IMAX lydformatet. Det resulterer i et 5.1 mix på 4K Blu-ray, der er absolut referenceklasse. Med instruktørens kompromisløshed sættes barren ikke efter den dårligste soundbar fra Aldi, men derimod efter at give seeren mulighed for at få gengivet det, vi hørte i biografen. Selvom "Oppenheimer" er meget dialog drevet, spiller den fantastiske musik af den eksperimenterende Ludwig Göransson en stor rolle og blander elektriske og akustiske instrumenter til en meget unik lyd. Lydeffekter er brutale og overraskende, og man kan roligt sige, at det fulde dynamiske område udnyttes i et klart, tydeligt, dejligt aggressivt High Fidelity lydspor, hvilket bare tjener til at få os trukket endnu mere ind i handlingen. Det er en mesterlig lydside, der i den grad kan udfordre hjemmebiografen med afgrundsdyb bas. Forfriskende originalt. Skal man være absolut krakilsk (og det skal man!), så kunne den eftersynkroniserede dialog godt integreres lidt bedre enkelte steder, og valget af DTS formatet fjerner muligheden for at bruge DRC/”Nightmode” der kan reducere dynamik området for gengivelse på mere fesne systemer, hvilket godt kunne have givet mening på dette “AV-BANGER” lydspor… MEN SÅ KAN I LÆRE DET! 😀
 
Kompromisløsheden fortsætter i ekstramaterialet, der har fået sin helt egen Blu-ray-disk, der byder på 3 timers fantastisk ekstra materiale bestående af fire featurettes: "The Story Of Our Time: The Making Of Oppenheimer" (01:12:25), "Meet The Press Q&A Panel: Oppenheimer" (34:46), "To End All War: Oppenheimer & The Atomic Bomb" (91:27:18) og "Innovations In Film: 65mm Black And White Film In Oppenheimer" (08:21).

Alt i alt er dette for mig ÅRETS DISK! HIL NOLAN!

Set/hørt på:
Billede: LG 77” CX OLED TV
Lyd: M&K S-300 (LCR) S-300T (LS/RS) MP300 (SBL/SBR),IW150T (2xHEIGHT). 2 x X12 subwoofere (LFE) Lyngdorf SDA-2400, NAD M27, Lyngdorf MP60 surround processor.

Afspiller: Oppo UHD 205, lydspor: DTS HD MA 5.1 uden upmix.

 

Tak til SF Studios / Universal

Anmeldelse skrevet december 2023

Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser